Tilblivelsen af MC Begravelsers motorcykel

Da vi efter lang research havde lagt os fast på en løsning, gik vi ind i designfase. Den kom til at løbe over et år. Vigtige dele af motorcyklen skulle skiftes ud, og kabinens karosseri skulle designes helt fra bunden.

Sidevognsrammen

Vi købte vores BMW R 1150 RT hos HMC Motorcykler i Nordjylland, og første fase af projektet bestod i at få monteret en sidevognsramme på solomaskinen. Ansvaret for dette arbejde blev overladt til MC-mekaniker Jørn Lunø. Han har gennem årene bygget et utal af motorcykler med sidevogn for HMC. Jørn har i mange år været aktiv i Dansk Sidevogns Klub, og har stor erfaring med både teknikken og Trafikstyrelsens regler for ombygning af motorcykler.

Sidevognsrammen er leveret af de hollandske firma EML, som producerer TÜV-godkendte ombygningssæt i bedste kvalitet til mange af de store motorcykler på markedet.

Ombygningen betød, at motorcyklen blev forsynet med nyt forhjul og forgaffel, samt nyt baghjul og bagsvinger for at forbedre styreegenskaberne af det tunge køretøj. De nye hjul har ligesom biler flade dæk for at opnå et godt vejgreb.

Sidevognens karosseri

Sidevognens karosseri er bygget af rustvognsbygger Mogens Torpsgaard. Mogens og hans søn har værksted i den lille sydfynske by Diernæs, og her bliver der til hverdag produceret rustvogne efter stolte, gamle håndsværkstraditioner.

Vi kører derfor ikke med en formstøbt glasfiberkasse – vores karosseri er lavet af tynde stålplader, som er rundet og banket i facon og derefter svejset sammen. Designet er tilpasset motorcyklens former og linjer, så de klæder hinanden.

Mange moderne rustvognsbiler produceres i dag i andre farver end sort. Vi har også valgt at gå væk fra den sorte farve og i stedet fastholdt motorcyklens oprindelige sølvgrå lakering, og bruger kun sort som kontrastfarve.

top